mandag 26. april 2010

Pandoras eske??


Sist helg kjøpte jeg denne kassen og håpet på at den skulle inneholde en fin symaskin. Nøkkelen var nemlig forsvunnet!! Og jeg fikk ikke åpnet boksen.

Han som solgte meg kassen overbeviste meg om at den i alle fall ikke inneholdt murstein..den hadde nemlig tilhørt hans kone. Mannen hadde forgjeves prøvd å dirke opp låsen, og anbefalte meg å oppsøke en låsesmed.

Prisen jeg betalte for kassen var skammelig lav. Ja jeg skammet meg så mye etter prutinga at jeg lovet han å fortelle andre om organisasjonen som arrangerte loppemarkedet! :-)


Fredag etter jobben tok jeg med meg kassen og besøkte en låsesmed. Han hadde godt med utstyr i butikken, så jeg regnet med at det kun var minutter før jeg kunne betrakte innholdet i boksen. Hadde jeg en flott symaskin fra "gamledager" eller hadde jeg kjøpt katta i sekken??


Låsesmeden jobbet intenst og smidde til og med en liten nøkkel.. han prøvde alle dirkene sine, skrujern og lagde en sånn "gangsterdirk" av ståltråd.. men kassen ville ikke opp!! Klokka gikk og jeg begynte å bli litt utålmodig.. og lirte tankeløst av meg en spøk om at det måtte være verdens beste lås siden ingen kunne åpne den.. for å si det sånn, vitsen falt ikke i god jord.. og låsesmeden så seg plutselig ferdig med oppdraget og sendte meg til en symaskinforretning i Sandnes sentrum for å høre om de hadde en gammel nøkkel liggende å slenge.. håpet for å få åpna kassen begynte å synke.. ble jeg nødt til å sage opp låsen??

På veien til butikken slo det meg... Hvorfor var det så vanskelig å åpne boksen at ikke engang en låsesmed kunne klare det? Det skulle vel ikke være selveste Pandoras eske?? Grøss!


Nede på symaskinforretningen møtte jeg på en gammel mann. Han hadde ingen nøkkel og påsto at han bare åpna sånne symaskiner med et flatt skrujern.. Siden jeg ikke hadde hatt de store forhåpninger hadde jeg latt boksen stå igjen i bilen.. så jeg spurte symaskinmannen om jeg kunne låne skrujernet hans litt.



Kan dette gå tenkte jeg med meg selv da jeg satte skrujernet i låsen og vrei rundt. Boksen åpna seg!!!!!! Inne i eska var denne fine symaskinen fra 50-tallet. Nydelig er den!! Den går på strøm og har et lys på baksiden.


 

Jeg måtte le høyt for meg selv da jeg gikk inn til symaskinmannen med skrujernet! Det enkle er ofte det beste!!



Historien om Pandoras eske:

Pandora  er en skikkelse i gresk mytologi.  Hun var den første kvinne på jorden.
Guden Epimetheus var ansvarlig for å gi hvert eneste dyr en positiv egenskap, men når det var menneskets tur var det ingen igjen. Hans bror Prometheus mente mennesket var overlegen alle andre dyr, og at det derfor skulle få en gave ingen andre dyr hadde. Prometheus stjal ild fra Zevs og gav det til mennesket. Zevs ble rasende og bestemte seg for å straffe Prometheus og menneskeheten. Pandora ble skapt som en forgiftet gave for mennesket.

Hun fikk trekk fra flere guder, og til sist ble hun gitt en krukke. Denne krukken var Pandoras gave, og hun ble ofte advart av Epimetheus mot å åpne den. Men en dag nysgjerrigheten tok overhånd, åpnet Pandora krukken og slapp ut all verdens plager:
Pest, sorg, krig, plager og så videre. Hun lukket krukken tidsnok til å holde tilbake én ting – håp.

Verden ble et fryktelig forblåst sted, helt til en dag da Pandora tok sjansen på å åpne krukken igjen, og håpet strømmet ut. På denne måten har mennesket håp i ondskapens tider.
(wikipedia) 


Pandora's Box - Arthur Rackham

4 kommentarer:

  1. Hei.

    Spennende med Pandoras boks. Men at en låsesmed ikke klarte å åpne den synes jeg var rart. Du får fortelle ham at det funket med et skrujern, men da kaster han deg kanskje ut?? Hehe...

    Flott symaskin. Mamma har helt maken, men den går ikke på strøm. Til og med kassen er lik. Du har gjort et flott kupp. Ikke tenk på at du prutet. Det gjør vel de fleste på loppis.

    Ha en fin dag. Jeg tenker på den snickerskaka ennå...

    Klem fra Mona C

    SvarSlett
  2. Hehe, så vittig historie! Utrolig kult at du fikk den opp til slutt da. Hadde jo vært en skam om ikke den flotte symaskinen skulle få se dagslys noe mer! :)

    SvarSlett
  3. Hadde helt glemt den historien..,men jammen en flott symaskin du fant inni da!!

    SvarSlett
  4. Hehe...morsom historie rundt låsen på kassen:) Så fint du ikke kjøpte "katta i sekken!"
    Symaskinen var flott:) Har en liknende, som min bestemor har hatt:)

    klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails