fredag 3. august 2012

rosa cupcakes


Neste helg skal jeg være forlover for min barndomsvenninne Anita, og jeg skal også bake cupcakes til bryllupet. Jeg trengte derfor å prøve ut en oppskrift fra cacas og å trene meg på å få frostingen fint til.


Siden jeg er på ferie hos foreldrene mine nå, har jeg prøvd ut sprøyteposen og tutene til mamma. De er fra tupperware og jeg måtte trene litt på sprøytinga.

Vanligvis pleier jeg å lage en annen smørkrem der jeg bytter ut noe av smøret med philadelphiaost, men  nå valgte jeg å teste ut smørkremen fra cacas også.


Storebror var veldig fornøyd da han kom innom og fikk smake! De ble veldig gode!

Oppskrift på cupcakesrøre:

Ingredienser:
3egg
3 1/2 dlsukker
225 gmargarin
2 dlmelk
5 dlhvetemel
3 tsbakepulver
3 tsvaniljesukker

Fremgangsmåte:
1. Egg og sukker vispes til eggedosis.
2. Smøret smeltes, ha i melken.
3. Det tørre blandes og has i eggedosisen vekselvis sammen med melkeblandingen.
4. Stekes på 180 °C i ca. 20 min.
Lyst til å eksprimentere
Sjokolademuffins: tilsett 2 ss kakao.
Sitronmuffins: tilsett revet skall av 1 sitron og 2 ss sitronsaft.
Bringbærmuffins: legg 4–5 friske eller frosne bringebær på toppen av muffinsene.
Muffins med sjokoladebiter: legg 4–5 sjokoladebiter på toppen av muffinsene.
Kanelmuffins: tilsett 1 ts kanel.
Bananmuffins: 2 moste bananer og 4 dråper mandel-essens.
Noe du savner? Eksperimenter deg frem til din favorittmuffins.


Oppskrift på smørkrem:

Ingredienser:
100 gmargarin
300 gsiktet mekis
1 1/2 tsvaniljesukker
3 ssmelk eller annen væske


Fremgangsmåte:
1. Pisk temperert margarin (evnt. 50g meierismør istedenfor margarin) og melis til det er jevnt blandet. (Smøret må være temperert for å få rett konsistens.)
2. Tilsett væsken litt etter litt. Pisk til kremen er lett, luftig og smidig og god å jobbe med.
Variasjoner:
Bytt gjerne melken med en væske som kokosmelk, fløte, fruktjuice, sitronsaft etc.Farge kan også tilsettes. Tilsetter du flytende farge, må du holde igjen like mye væske som du tilsetter farge. Hvis ikke blir kremen for tynn. Bruker du de amerikanske geléfargene, holder kremen konsistensen bedre.
Smaksessenser kjøpt på apoteket kan og prøves.

18 kommentarer:

  1. Du er jo blitt reneste Hellstrøm med all denne matlagingen, jo!
    De så utrolig fristende gode ut altså!
    Nam!

    SvarSlett
  2. Sgo ønska at d va en svipptur t deg nå ;)
    Ragnhild

    SvarSlett
  3. For en interessant blogg. Jeg blir utrolig imponert av å titte her =) Besøk gjerne siden min Skriver litt om tapetder som du kan se :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails