søndag 20. mars 2011

oppskrift på heklede lykter


I vinter har jeg heklet noen nye lykter med litt duse farger. Føler de står i stil til årstiden og hvordan det som regel ser ut utenfor vinduet her i Rogaland.. minus snødagene når alt er hvitt da ;-)


Liker at interiøret gjenspeiler årstiden. :-) Men jeg elsker friske farger, også på vinteren. Liker tanken på at jeg har kledd på de klalde harde glassene noe mykt og lunt mens vi venter på våren..


Jeg har heklet med bomull sport fra gjestal og heklenål 3,5 og har heklet rundt ulike glass etter som jeg tømte glass på kjøkkenet mitt. Legg opp lm slik at det når rundt glasset nede. Fest sm lm til en ring med en km. Hekle to omg (eller fler hvis du vil) med fm. På omg tre hekler du 4lm(stav +lm). Hekle så en stav + en lm i annenhver fm i forrige omg slik at du får firkantede huller. Fortsett med en omg fm, en omg staver og lm (gjentar omg 3 og 4) til du nærmer deg høyden på glasset. Hekle så noen omg fm der du smalner (hoppe over en fm noen gr) inn slik at stoffet kan ligge tett rundt glasset. Fest trådene og tre på glasset. ;-)

30 kommentarer:

  1. De va kjekke:).
    Kjekt å hilsa på deg på bloggtreff:).
    Ha en fin kveld

    Hilde

    SvarSlett
  2. Fine de ble. Du er flink.
    Er jo en flott ting å gi i vertinnegave!:)

    SvarSlett
  3. Skal si du er KREATIV :)
    Sett på mange av innleggene dine nå...
    Koselig å møte deg på blogg treffet i dag!
    Legger meg til som følger jeg.
    Klem May Helen

    SvarSlett
  4. Flotte lykter!
    Kjekt å treffe deg i dag, visste ikke at dette var bloggen din før nå. Jeg har jo fulgt deg lenge, men koblet ikke ansiktet til bloggen på Benk :)
    Pikekyssene på innlegget under så knallgode ut!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. kjempefine :P
    takk for i dag!!
    klem m

    SvarSlett
  6. Hei
    Så herlig blogg du har, mange forskjellige
    innlegg og fine bilder... La meg til som følger her hos deg :) Ønsker deg en fin kveld videre, og uke som kommer, klem fra Mette

    SvarSlett
  7. Hei.

    Så kjempefine disse var. Jeg kan ikke hekle selv dessverre. Da hadde jeg nok laget meg slike for lengst. Tenkte tanken på å strikke noen, men får se. Er ingen racer der heller.

    Godt å se at noen er veldig god på håndarbeid, som deg.

    Ha en fin dag.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  8. Det er så mange som gjør sånn og det ser så flott ut og selv om jeg nå klarer å hekle både luftmasker og staver (i alle fall hvis jeg får sjekket i boka mi og tenkt meg litt om) står det for meg som en bøyg likevel. Skjønner ikke helt det der, men hekle- og strikkeoppskrifter gir meg panikkangst omtrent. Dumt, for det er jo så mye fint man kan lage!

    Catje

    SvarSlett
  9. Siden du er så kreativ, flink, søt og god får du en bloggpris av meg (se hos meg). Det må jo være lov selv om jeg ikke er objektiv, siden jeg kjenner deg utenom også! : )

    SvarSlett
  10. Hei igjen, innom for å si at du har fått en award hos meg (ser du har fått en award over også :)
    Klem Tonje

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails