lørdag 4. september 2010

fiskelykke


Sist helg ble jeg bedt til en venn på sushi :-) Synes det er koselig at man kan lage maten sammen før man spiser den.


Jeg prøver å rulle tangen og risen slik det skal gjøres, men jeg klarer det ikke helt enda. Jeg har derfor utviklet min egen måte å gjøre det på. ;-) Funker fint nok det. Liker at rullene er smale og litt høyere enn vanlig, for da er de søtere og enklere å putte i munnen. Liker også dette lille metallfatet. :-) Det er ikke plass til så mange biter på det, men det ser veldig fint ut!


I følge wikipedia finnes det to typer sushi. Nigiri-sushi som er en liten risball med topping av rå fisk og Maki-sushi som er ruller med tang rundt sushi-ris med forskjellig fyll. Vi laget bare Maki denne gangen.


Inne i Maki-sushien hadde vi enten salmalaks, tunfisk eller kamskjell. Inni kan man også ha ulike variasjoner med agurk, mango, avokado, chili og andre grønnsaker. De er også gode med sesamfrø. Og ikke glem sushirisen.



Sushibitene dyppes i soyasaus med litt wasabi. Mellom bitene kan man spise litt ingefær. Man kan kjøpe syltet ingefær på glass. Jeg er ikke helt klar for denne wasabien, så jeg velger å droppe den foreløpig. :-)

2 kommentarer:

  1. Har smakt sushi en gang og da likte eg det ikkje, men eg ska innrømme at innlegget ditt i dag fikk vann i munnen på meg! tror eg må gje sushi en second chance... alle e jo heilt hekta på det for tiå! ha en fin lørdag monics!

    SvarSlett
  2. Sushi var jeg veldig skeptisk til før jeg smakte det. men ble fullstendig forelska!
    Det er nydelig.
    Så flinke dere er som lager sushien selv!
    Nam, det så fristende godt ut!!!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails