tirsdag 28. september 2010

En aften i midtøsten


I dag har jeg prøvd meg på å lage falafel! Det gikk ganske bra og smakte veldig godt!



Falafel er i grove trekk laget av kikerter og krydder som moses sammen og frityrstekes. Bollene serveres i pitabrød med salat og dressing. Man får ofte tak i dem der de selger kebab. Jeg fikk en oppskrift av mamma og laget min egen variant.


Bland sammen:

1pakke kikerter
litt under 1/2 dl vann med 1/2 grønnsaksbuljongterning
1 dl hakket persille
pepper
salt
et egg
1 stor ts malt koriander
2 ss hvetemel
3 fedd hvitløk

og mos det i en bolle med en stavmikser. Varm en stekepanne med olivenolje. Bruk en spiseskje og legg boller i steikepanna. Stek de lett brune på begge sidene. (siden jeg ikke frityrstekte dem ble de flate, men det gjør ikke noe.)

Serveres i pitabrød med salat og tzatziki.


1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails