tirsdag 23. februar 2010

ertebelger



I sommer var jeg i Uganda på tur. Jeg liker å ta med meg litt av landet hjem, ikke bare masseproduserte souvernirer.. Naturen der er jo en bit av det virkelige Uganda...
Nord i Uganda ligger byen Gulu. Der tilbrakte jeg en uke for blant annet å bygge en lærerbolig i en barnelandsby som tilhører organisasjonen WATOTO



Ved hotellet vi bodde vokste det et flott tre med blomster på. Noen av greinene hadde ertebelger.. de var tørre og harde og jeg lurte to av dem med meg hjem i bagasjen :-)



De har ligget til pynt i vinduskarmen min sammen med sneglehusene jeg tok med fra Victoriasjøen.. men i nattens mulm og mørke har de vridd seg opp og kastet frøene ut i rommet!!



Først tenkte jeg på å kaste frøene, men så var de så søte og gode å ta på! De er helt glatte og harde, som små perler. Elsker grønnfargen på frøene!



Til slutt bestemte jeg meg likegodt for å plante dem. Fant en fæl blomsterpotte som jeg dekorerte med litt gavepapir og hyssing. Så var det bare å få dem i jorda.. :)



Plutselig slo det meg at det var erter.. og jeg minnes esker med bomull, vann og erter fra barndommen.. Jeg tok derfor halvparten av frøene opp av jorda igjen og la dem i vann og bomull.. så får vi vente å se om det skjer noe her :-)

3 kommentarer:

  1. Vilka läckra bilder du tagit :-). Jag lägger till dig som medlem på SIB. Välkommen i gänget :-)
    Kram Lisa

    SvarSlett
  2. Hei! Så utrolig spennnde! Det er jo så gøy med frø,og spes. disse da!
    Gleder meg til resultatet:))
    Ha en fin kveld,klem Mona.

    SvarSlett
  3. Spennende,Monica! Ja det blir artig å se om disse soirer, og hvordan planten evt.blir!

    Du får holde oss underrettet:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails