fredag 11. april 2008

Drikk økologisk!!

Hylleblomst...

Bloom Norge
ønsker å s
ervere oss hylleblomster på flaske. Ryktet setter de høyt, men selv har jeg ikke fått gleden av å leske min strupe med vidunderdrikken... Prøver å finne ut om de selger den i Sandnes/Stavanger. Mulig jeg finner den på FoodStory, Kultcafeen eller Tou Scene. Kanskje dette er en anledning til å invitere en venninne med på kafe? finner jeg den ikke der har jeg en fin unskyldning for å ta en helgetur til Oslo eller Kristiansand i løpet av våren..

Fakta om hylleblomst:
Økologisk produksjon bygger på naturens premisser. Hylleblomsten får utvikle smak og næringsinnhold over tid, uten kunstgjødsel, kunstige tilsetninger eller syntetiske sprøytemidler.
Hylleblomst (Sambucus nigra) er innen folkemedisinen kjent for sine gode helsebringende egenskaper og medisinske effekt. Den er rik på C-vitaminer og kalium og styrker immunforsvaret. Den er bra mot forkjølelse (også forebyggende) og influensa, hoste, bronkitt, isjas og stoffskiftesykdommer. Gunstig for revmatikere.

Hylleblomst er en naturlig del av kafésortimentet i store deler av Europa, og en kjent ingrediens som brukes mye i mat og drikke.
Kald hylleblomst smaker best med isbiter, og gjerne også med en skive lime. Dette er den tradisjonelle måten å servere hylleblomst på.
Vil du vite mer kan du sjekke ut et urteleksikon

Hvis du vil lage din hjemmelgade variant
kan muligens brygget under smake...
Jeg fant oppskrifta på ognedal.com

Hylleblomstsaft
Ibøtta:

90 store klaser hylleblomster
I gryta:
3 liter
vann

saften av 4 sitroner
100 g
vinsyre

Kok dette opp. Tilsett 3 kg sukker. Rør til alt er oppløst. Slå dette varmt over blomstene i bøtta. Pass på at alle blomstene kommer under vannet en stund. Ellers blir de brune. La stå på kaldt sted i tre døgn. Sile blomstene fra. Kan oppbevares i kald kjellereller tappes på kanner og fryses.

1 kommentar:

  1. Velkommen til Oslo!!! Her vet jeg om mange steder som selger det, og det smaker himmelsk! På flaskene står det også artige ting, noe med esler og sånn. Hjemmesiden er jo også artig:

    http://www.snn.dk/ !

    Dessuten har de en drikk som heter sjelevarmer! Kan drikke bli bedre?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails