lørdag 3. oktober 2009

plommelyden..



"Plommelyden" står det på et skap på kjøkkenet til min gode venninne med bloggen Blesscount. Derfor tenker jeg på henne når jeg for første gang i mitt liv lager plommesyltetøy!!



Jeg som opprinnelig er fra nord synes det er veldig eksotisk med frukt i hagen. hehe.. Disse er til og med fra sørlandet! Plommene har jeg fått av en god venn. Tror de er fra hagen i barndomshjemmet. Aner ikke hva slags type plommer det er, men de er søte og deilige! :-)



"klikk.no" fant jeg en oppskrift med kanel i. Nå dufter det deilig av kanel og syltetøy fra kjøkkenet mitt :-) Jeg tar meg friheten å legge et eget navn på syltetøyet ;-)



Plommelyden

Ingredienser:
2 kg plommer
700 g sukker
2 dl vann
1 stk sitron, saften av den
3 stk kanelstang
1 pose jam syltepulver

Fremgangsmåte:
Kok opp vann, kanelstenger og sukker.
Ha i delte, stenfrie plommer og la det koke til plommene er møre.
Tilsett syltepulver og kok videre i 2 min.
Hell på varme, rene glass.
Legg på tette lokk.

4 kommentarer:

  1. Mmmm...så godt det så ut da, Monica. Her har du fått 10 husmorpoeng sånn helt uten videre! Jepp!

    Har aldri laget plommesyltetøy, men det er fordi jeg ikke har plommer selv;)

    God helg-klem!

    SvarSlett
  2. hei monica !
    så godt det så ut. æ er jo å fra nordnorge, å kanskje er det derførr æ ikke har smakt plommesyltetøy? d vet æ ikke, men æ har no ikke jort det. er det å anbefale eller?

    SvarSlett
  3. Æg har nybakte brød! Tar du med dæg litt sånn deilig plommesyltetøy, så lunjsa vi ilag?? Æg spandere kaffe!!

    (",)

    SvarSlett
  4. ska ikke si d til nån ;) hihi
    vi må no ta en prat en dag snart. lenge sian sist no.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails