lørdag 31. januar 2009

hokkus pokkus foccacia!!



I kveld skal jeg feire min 30 års dag. Til middag skal jeg servere purre og potetsuppe med bacon og foccacia brød. Derfor har jeg nå bakt mitt første foccaciabrød :-)
Det var veldig enkelt og smaker kjempegodt!!



Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift jeg fant inne på bloggen som mine dager er med en idiotsikker beskrivelse, men så bygde jeg den bittelitt om kan man si..



Her er oppskriften for den som vil prøve:

FOCCACIA

1 kg hvetemel
1 ss salt
1 l vann
50 g gjær (fersk)
6 sorte oliven i skiver
olivenolje
grov havsalt

1. Sett ovnen på 225 grader
2. Ha mel og salt i en stor bolle
3. Mål opp 1 liter lunkent vann og smuldre inn gjæren
4. Rør sammen til en kliss-deig. La den stå og heve i 45 min under plast
5. Hell røren i en langpanne med bakepapir
6. Stø på oliven (og eventuelt annet krydder du måtte ønske å ha på..)
7. Hell på passelig med olivenolje. Alt er relativt, men det må ikke flyte over og heller ikke kun være et tynt lag..
8. Strø over havsalt
9. Stek på 225 grader i 25 minutter. (min ovn brenner fort toppen så jeg lot den stå litt lenger inne på 200 grader hele steketiden..)



Lykke til!

6 kommentarer:

  1. Mmmm, yummi! Denne skal jeg prøve! Nyt!

    SvarSlett
  2. ...så fristende ut!! Lykke til med feiringen!

    SvarSlett
  3. Dette er idiotsikkert foccacia brød. Siden ingen i min familie liker verken det ene eller andre oppå blir det slik at jeg alltid baker den "plain", kun salt på toppen. Og jeg steker brødet midt i ovnen i 25 min på 250 grader og det blir alltid akkurat passe gyldent. Det er viktig at man prøver seg fram på sin egen ovn. Kjedelig om det blir brent på toppen.

    Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg baker dette brødet hver helg, i tillegg til noen ganger i uka også, hvis vi venter gjester. Svært anvendelig og utrolig godt.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Så deilig ut! Gratulere med 30 års dag:) KOS DEG!

    SvarSlett
  5. Brødet smakte heilt nydelig! Og festen og jubilanten var en hit!
    Helen

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails