torsdag 10. desember 2009

hvorfor heter det egentlig lussekatter?



I kveld har jeg laget mine første lussekatter!! Jeg forbereder meg nemlig til undervisningen i mat og helse i morgen.. litt flaut å aldri ha gjort det før når jeg skal stille opp som bakemester i morgen bitte.. men nå har jeg bestått ildprøven!



Jeg klarte dessverre ikke å ta den helt ut og handle ekte safran.. og endte opp med jukse-safran(gurkemeie) i stedet for.. og den fiksa jeg til gjengjeld på uforståelig vis å helle ut over benkeplaten og bakevekten.. hva gjelder??
Fingrene mine er gule av all gurkemeien.. de ser skikkelig innrøykte ut hvis du forstår hva jeg mener.. æsj! Har vaska hendene grundig og håper gulfargen blekner snart!! Pleier man å ha på hansker når man baker lussekatter?



Heldigvis smaker de utsøkt!! Oppskriften fant jeg på Kristines husmorblogg. Hun var begeistret for å ha funnet en oppskrift med kesam i. :-) Det er jeg også! Så takk for tipset!

Ha en deilig fredag folkens!

5 kommentarer:

  1. Gralla med vel bestått prøve:) De såg veldig gode ut! Eg ska og bake lussekatter i helgå, ska på i lusiatog med studentene i klassen hehe..:) Har heller aldri gjort det før, men får følge oppskrifta di, så går d vel godt!

    SvarSlett
  2. æ like lussekatte! nam nam :D de å kjempe gode ut. får løst på dem. det va kjekt å bake pepperkaker og har enda halve deigen igjen. ska se om æ får baka den ut iløpet av uka ;) må få kjøpt ett rødt silkeband å hengt opp hjerte i vinduet mitt :)
    fikk mange brae bilda i bergen, men kunne ikke legge ut alle sammen ;P katti er det juleferie på dæ?

    SvarSlett
  3. Så veldig gode ut, og regner med du besto ildprøvenm med glans!
    Nam nam...

    SvarSlett
  4. Hej, kul att du bakar lussekatter. Namnet kommer egentligen inte från Lucia, som man skulle kunna tro. Utan från Lucifer, djävulen. Lussekatter är en tysk sed från början, där djävulen gick runt och agade barnen och jesus gav solgula bullar till barnen som tröst.

    I Sverige är ju lussekatter big business. Jag kan berätta att den form du bakat dem som kallas för julgalt, eller också enkel kuse.

    SvarSlett
  5. De så veldig gode ut! Da jeg var mindre var vi mange unger i nabolaget som brukte å gå lucia, og synge for og dele ut lussekatter til naboene. Det var alltid veldig koselig!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails